Jak konkurować skutecznie, etycznie i zgodnie z prawem?
Jak konkurować skutecznie, etycznie i zgodnie z prawem?
Data dodania: 23.10.2018

Konkurencja powinna być zdrowa, szczególnie w segmencie usług medycznych – ponieważ tam, gdzie w grę wchodzą ludzkie życie i zdrowie, nie ma miejsca na nieczystą grę. Podpowiadamy, jak być konkurencyjnym, godząc etykę, skuteczność i bezwzględne prawa rządzące wolnym rynkiem.

Usługi medyczne są dziś jednym z ważniejszych elementów gospodarki.

I tak, jak inne rodzaje usług – podlegają pod mechanizmy rządzące wolnym rynkiem. Konkurując z innymi podmiotami działającymi w ochronie zdrowia, należy mieć na uwadze następujące akty prawne:

  • ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów;
  • ustawę o zawodzie lekarza i lekarza dentysty;
  • ustawę o swobodzie działalności gospodarczej;
  • kodeks etyki lekarskiej.

Ten ostatni jest o tyle istotny, że dostarcza jednoznacznych wskazań dotyczących działań lekarzy, odnosząc się do wartości i moralności. Jest zatem swoistym przewodnikiem, dzięki któremu wypracowanie pozycji na rynku i zdobywanie pacjentów można realizować nie tylko zgodnie z prawem literalnym, ale również we współpracy z głosem własnego sumienia.

 

Strategia dobrze przemyślana

Każda firma świadcząca usługi medyczne, niezależnie od tego czy to niewielki gabinet lekarski, czy duża, wielospecjalistyczna klinika albo sieć szpitali, jeśli chce być konkurencyjna na rynku, musi opracować strategię działania. Modeli strategii jest wiele. Można postawić na: niskie ceny, niszowego pacjenta, dyferencjację (różnicowanie usług, cen), koncentrację usług lub skupienie się na wybranych usługach. Przy ustalaniu strategii trzeba dobrze przemyśleć wszystkie aspekty funkcjonowania podmiotu medycznego oraz spróbować przewidzieć reakcję na podejmowane działania i starannie prześledzić trendy na rynku medycznym. Jak bowiem wynika z raportu „Internet + Pacjent = Diagnoza?” opracowanego przez Procontent Communication w 2016 r., Polacy najchętniej leczą się w małych gabinetach lub w szpitalach klinicznych.

 

Zasady zdrowej konkurencji

Podmiot, który chce być konkurencyjny, powinien stawiać na:

  • oryginalność i praktyczność – co oznacza dopasowanie oferty i lokalizacji do potrzeb i wygody pacjentów;
  • pierwszeństwo i innowacyjność polegające na tym, że podmiot jako pierwszy na danym rynku wprowadza określone usługi lub sposób realizacji usług oraz wdraża ultranowoczesne rozwiązania nieznane dotąd nikomu na rynku;
  • ciągły rozwój – doskonalenie kompetencji personelu, zakupy sprzętu, wzbogacanie oferty;
  • elastyczne dostosowywanie się do zmian zachodzących na rynku.

 

Kooperacja z konkurentem?!

Służba zdrowia to specyficzny obszar rynku, w którym konkurencja może współistnieć z kooperacją między tymi samymi podmiotami. To tylko pozorny paradoks – taka sytuacja jest możliwa m.in. dzięki przestrzeganiu norm etycznych. Wyobraźmy sobie sytuację, w której obok dobrze prosperującego gabinetu dentystycznego, skupionego na leczeniu zachowawczym zacznie działać gabinet periodontologa. Obaj specjaliści będą zapewne ze sobą konkurować, ponieważ kiedy dentysta skupi się na ratowaniu chorego zęba i leczeniu stanów zapalnych tkanek przyzębia wynikających z mocno zaawansowanej próchnicy, periodontolog będzie nawoływał do jak najszybszego usunięcia tego samego zęba, argumentując, że powodowane przez niego stany zapalne niszczą kość. Przekonywanie skołowanego pacjenta do jedynie słusznej opcji dentysty lub periodontologa może skończyć się tym, że pacjent pochopnie zdecyduje się na ekstrakcję zęba i straci zaufanie do periodontologa, kiedy dowie się od dentysty post factum, że to była błędna decyzja. Jednak ten sam pacjent, kiedy zostanie skierowany przez periodontologa na konsultację do dentysty i ów stwierdzi, że ząb jednak usunąć trzeba, będzie prawdopodobnie polecał usługi obydwu specjalistów.

Korzyści odnoszą w tej sytuacji oba podmioty plus współpracujące z nimi placówki. Na przykład technik dentystyczny, który niezależnie od tego, czy pacjent ząb usunie czy zostawi, i tak wykona protezę stomatologiczną: służącą odbudowie zachowanego, wyleczonego zęba lub też będącą repliką zęba usuniętego.

Podsumowując: zdrowa konkurencja w służbie zdrowia jest możliwa – pod egidą kodeksu etycznego.Wystarczą chęci i kreatywność w działaniu!

Najnowsze oferty pracy na wyciągnięcie ręki