Zarządzanie wizerunkiem specjalisty- lekarza
Zarządzanie wizerunkiem specjalisty- lekarza
Data dodania: 25.07.2018

„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – maksyma sprawdza się bardzo dobrze w odniesieniu do lekarzy i stomatologów. Nie dotyczy bynajmniej wyglądu medyka, ale tego, jak przez pacjentów i potencjalnych partnerów w biznesie postrzegane są jego kompetencje zawodowe i podejście do ludzi

 

Ponad 80% uczestników ankiety przeprowadzonej w 2015 r. przez portal ZnanyLekarz.pl odpowiedziało, że przy wyborze specjalisty, któremu powierzą swoje zdrowie i życie, kieruje się rekomendacjami: szuka opinii w internecie, podpytuje znajomych lub rodzinę. Oznacza to, że zarządzanie wizerunkiem lekarza specjalisty nie powinno ograniczać się tylko do działań podejmowanych w świecie realnym – bo to sieć staje się coraz ważniejszym obszarem, poprzez który lekarz kreuje obraz siebie jako profesjonalisty.

 

Jak tworzyć wizerunek lekarza specjalisty?

Wizerunek powstaje na bazie opinii – i zarządzanie nim należy skupić właśnie na nich. W przypadku lekarzy jest to dość trudne zadanie, bo choć możliwości kreowania wizerunku jest wiele, to w odniesieniu do medyków wszystkie ograniczane są zakazem reklamy, co regulują: ustawa z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej oraz Kodeks Etyki Lekarskiej. Dozwolone jest jedynie udzielanie informacji o profilu prowadzonej działalności i oferowanych usługach. Niedozwolone z kolei jest każde działanie, które odbiorca mógłby odczytać jako zachętę do skorzystania z oferty leczniczej oraz wykorzystywanie przez lekarza wizerunku i nazwiska w celach komercyjnych (reklamy, promocje).

 

Sposoby na zarządzanie wizerunkiem

Zarządzanie wizerunkiem jest najprostsze i najbardziej skuteczne poprzez bezpośredni kontakt z pacjentem. Ważne są jednak także działania podejmowane poza czasem wizyty i nie zawsze bezpośrednio przez lekarza, takie jak:

  • uruchomienie nowoczesnej, responsywnej strony internetowej z wartościowymi treściami (newsy, blog, porady, opisy zabiegów) oraz przydatnymi narzędziami on-line (np. rejestracja, kalendarz wizyt, zadawanie pytań o zdrowie, chaty tematyczne, tutoriale, usługi telemedyczne);
  • przypomnienia o wizycie – poprzez sms, telefon wykonany osobiście przez lekarza lub przez personel pomocniczy;
  • udostępnienie telefonicznego kontaktu poza godzinami pracy lekarza;
  • informowanie o prowadzonej działalności w serwisach internetowych branżowych lub przedstawiających profile lekarzy z możliwością wydawania opinii – istotne jest, aby były to witryny o uznanej reputacji i szerokim zasięgu.

 

Opinie i komentarze – jak reagować

Opinie i komentarze dotyczące pracy lekarza lub jego samego są naturalną konsekwencją publicznego charakteru działalności wykonywanej przez specjalistę. Nad zdarzeniami, które pojawiają się w świecie realnym, raczej trudno mieć kontrolę – bo te żyją zazwyczaj własnym życiem i trudno doszukać się ich autorów. Opiniami pojawiającymi się w świecie wirtualnym zarządzać można dość prosto: należy skontaktować się z właścicielem portalu, na którym pojawił się wpis godzący w dobre imię lekarza i zażądać usunięcia tegoż wpisu. Jeśli portal tego nie zrobi, lekarz może dochodzić swoich praw przed sądem. Sąd oceni, czy wpis przekroczył granicę swobody wypowiedzi i doszło do naruszenia dobrego imienia lekarza.

Opiniami zarządzać można też inaczej: dziękując za pochwały i konstruktywną krytykę – zamiana strategii obronnej na partnerski dialog z niezadowolonym autorem opinii może przynieść wizerunkowi lekarza więcej korzyści niż spektakularna wygrana w sądzie.Dlatego też warto warto w przemyślany i konsekwentny sposób zarządzać swoi wizerunkiem, bo w dobie powszechnego dostępu do internetu nic tak łatwo nie ginie...

Najnowsze oferty pracy na wyciągnięcie ręki